اخبار آی تی - اخبار تکنولوژی و فناوری اطلاعات

کلیه اخبار فناوری اطلاعات IT شامل تحلیل‌های فناوری اطلاعات، گزارش‌های لحظه‌ای از رویدادها،پادکست و ویدیو ها

اخبار آی تی - اخبار تکنولوژی و فناوری اطلاعات

کلیه اخبار فناوری اطلاعات IT شامل تحلیل‌های فناوری اطلاعات، گزارش‌های لحظه‌ای از رویدادها،پادکست و ویدیو ها

آخرین و جدیدترین اخبار فناوری

پیوندها

 

آیا برای شناخت برترین ترندهای تکنولوژی سال 2020 آماده هستید؟ درحال حاضر ما در چهارمین انقلاب صنعتی هستیم، و تکنولوژی در سریع‌ترین حالت ممکن درحال تکامل است. کمپانی‌ها و اشخاصی که با بعضی از ترند‌های کلی آشنایی ندارند و دنبالشان نمی‌کنند در این صنعت عقب می‌مانند. درک کردن و شناختن ترندهای کلیدی برای مردم و بیزینس‌ها موقعیت‌های خوبی رو می‌سازد. به عنوان یک آینده‌نگر در حوزه‌ی بیزینس و تکنولوژی (اشاره به نویسنده Bernard Marr)، شغل من این است که ترندهای جدید و مهم را تشخیص بدم. در این مقاله من 7 ترند غیر منتظره‌ای را که همه باید در سال 2020 آماده‌ی آن باشند را با شما به اشتراک می‌گذارم.

هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس (AI-as-a-service )

هوش مصنوعی یکی از تحول‌پذیر (تغییرکننده)ترین انقلاب تکنولوژی زمان ماست. همانطور که در کتاب   Artificial intelligence in practice اشاره شده است بیشتر کمپانی‌ها درحال گشتن راه‌هایی هستند تا با هوش مصنوعی رضایت مشتری را ارتقا داده و نحوه‌ی مدیریت بیزینس خود را دگرگون سازند. این روند در سال 2020 هم ادامه خواهد داشت، و درحالی که مردم با کار کردن و به نحوی ارتباط داشتن با هوش مصنوعی عادت می‌کنند، طراحی و اجرای سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی برای بیشتر بیزینس‌ها عمر گران قیمتی خواهد بود.

به خاطر همین، بیشتر درخواست‌های هوش مصنوعی از ارائه دهندگان Ai as a service  مانند گذشته خواهد بود که به بیزینس‌ها اجازه می‌دهد که به صورت ساده از سرویس استفاده کرده و هزینه‌های الگورتیم‌ها و یا منابع کامپیوتری را بدهند.

درحال حاضر، این سرویس توسط کمپانی‌هایی مانند amazon , google ,Microsoft  ارائه می‌شود که برای انجام دادن یک کار مشخص در یک سازمان طراحی نشده‌اند و باید شخصی‌سازی شوند. (معمولا با هزینه ی بالا) در سال 2020 ما گستره‌ی بیشتری از ارائه دهندگان را خواهیم دید که بیشتر آنان آمادگی ارائه‌ی سرویس متناسب با یک سری کار مشخص دارند و این باعث می‌شود که هیچ کمپانی بهانه‌ای برای استفاده نکردن از هوش مصنوعی نداشته باشد.

 

هوش مصنوعی AI

 

شبکه‌ی داده 5G

نسل پنجم اینترنت موبایل قرار است به ما سرعت فوق زیاد دانلود و آپلود و همینطور اینترنتی با ثبات (بدون بالا و پایین شدن پینگ) بدهد. همزمان که اینترنت 5G درحال آماده شدن برای اولین بار در سال 2019 هستند، هنوز قیمت بالایی دارند و همینطور در بیشتر منطقه‌ها و شهرها آنتن نمی‌دهند، ولی سال 2020 سالی است که 5 جی قرار است قیمت مناسب‌تری داشته باشد و همینطور آنتن‌دهی بیشتری داشته باشد که به این معنی است که بیشتر کاربران می‌توانند از آن لذت ببرند.

نه تنها اینترنت پرسرعت موبایل به ما قابلیت این که وقتی در حال حرکت کردن هستیم (بیرون از منزل) بتوانیم فیلم آنلاین ببینیم (استریم) و همینطور موزیک انلاین گوش کنیم بلکه این افزایش سرعت به این معنی است که اینترنت موبایل حتی از اینترنت کابلی هم مفیدتر خواهد بود. کمپانی‌ها باید پیامدهای بیزینسی داشتن اینترنت پرسرعت و با ثباتی که همه جا می‌توان به آن دسترسی داشت را در نظر بگیرند. پهنای باند افزایش یافته به ماشین‌ها و ربات‌ها و ماشین‌های خودکار این اجازه را می‌دهد که در سریع‌ترین حالت ممکن اطلاعات را مخابره کنند، که این موضوع به مقاله‌ای که راجب اینترنت اشیا نوشته شده است مرتبط می‌شود.  Internet of Things (IoT) and smart machinery

 

شبکه های 5جی

 

 

ماشین‌های خودران

ما هنوز در مرحله‌ای نیستیم که انتظار این را داشته باشیم که به صورت روتین با ماشین‌های خودران سفر کنیم یا حتی در خیابان‌ها رویتشان کنیم. اما ماشین‌های خودکار در سال 2020 بدون شک به رشد خود ادامه می‌دهند و مقدار زیادی هیجان را برای مردم ایجاد می‌کنند.

رئیس کمپانی تسلا، ایلان ماسک گفت که او انتظار دارد شرکت تسلا ماشین خودکار “کامل” در سال 2020 بسازد و تعداد ماشین‌هایی که قابلیت خودرانی کمتری دارند مانند ترمز کردن اتوماتیک و یا خط عوض کردن اتوماتیک قابلیت عادی خواهد شد (یعنی در بیشتر ماشین ها این را خواهید دید) و همینطور سیستم‌های دیگر ماشین که به طور مستقیم با رانندگی کردن در ارتباط نیستند مانند سیستم امنیت ماشین و یا آپشن‌های تفریحی به مقدار زیادی اتوماتیک می‌شوند و بر روی ذخیره و تجزیه تحلیل اطلاعات تمرکز می‌کنند.

قطعا فقط ماشین‌ها اینطوری نیستند، حمل بار با ماشین سنگین و کشتی به سمت خودران شدن درحال حرکت هستند و در سال 2020 باید منتظر تیترهایی در این باره باشیم.

با بالغ‌تر شدن تکنولوژی رانندگی خودکار درباره‌ی معیاربندی‌ها توسط مقامات، قانون‌گذارها و همینطور تنظیم‌کننده‌ها خواهیم شنید. ما نیازمند تغییرات در قانون و زیرساخت‌ها و رفتارهای اجتمایی قبل اینکه رانندگی خودکار جزئی از زندگی روزمره‌ی ما شود هستیم. در 2020 شاهد صحبت درباره‌ی رانندگی خودکار در بیرون جامعه‌ی تکنولوژی خواهیم بود، و همینطور که به جلو پیش می‌رویم مردم “کی” را جایگزین “اگر” در جملات خود درباره‌ی این موضوع خواهند کرد.

 

داروهای پیشبینی کننده و شخصی‌سازی شده

تکنولوژی درحال حاضر درحال تغییر دادن مراقبت‌های بهداشتی با سرعت بی‌سابقه است. قابلیت اینکه اطلاعات را از دستگاه‌های پوشیدنی مثل ساعت‌های هوشمند این قابلیت را به ما می‌دهد که به طور افزایشی مشکلات بهداشتی را قبل از اینکه مردم علائم آن را تجربه کنند پیشبینی و درمان کنیم.

وقتی صحبت درباره‌ی درمان می‌شود ما راه‌های بیشتر شخصی‌سازی شده‌ای را می‌بینیم. با تشکر از داده محور شدن این بخش دکتر‌ها می‌توانند به صورت دقیق‌تری دارو‌ها و روش‌های درمان را به یک بیمار خاص تجویز و پیاده‌سازی کنند.

با تشکر از آخرین اخبار تکنولوژی مخصوصا فیلد ژنتیک و هوش مصنوعی که به ما درک خوبی را درباره‌ی این که بدن‌های آدم‌های مختلف با مریضی‌های خاص رفتار متفاوتی را دارند ارائه می‌دهند.

در سال 2020 ما راهکارهای جدیدی را درباره‌ی پیشبینی مراقبت‌های بهداشتی و همینطور ارائه‌ی راهکارهای موثرتر و شخصی‌سازی شده‌تری که نتیجه‌ی بهتری را روی بیماران مختلف خواهد داشت را خواهیم دید.

 

دید کامپیوتر

در علم کامپیوتر، دید  شامل سیستم‌هایی می‌شود که قابلیت تشخیص آیتم‌ها، مکان‌ها و همینطور اجسام و انسان،ها را از عکس‌های بصری که توسط دوربین‌ها و سنسورها گرفته شده دارند. این تکنولوژی اجازه‌ی این را می‌دهد که دوربین گوشی هوشمندتان متوجه شود که صورت‌ها در عکس کجا قرار گرفته‌اند و سرچ عکس گوگل هم از این نشئت گرفته است.

در سال 2020 راه‌های بیشتری را برای استفاده از دید کامپیوتری خواهیم دید. دید کامپیوتری پایه‌ی اصلی ماشین‌های خودران است که می‌توان مسیریابی کند و از خطر دور بماند. خط‌های تولید از دید کامپیوتری استفاده خواهد کرد تا بر روی کالاهای ناقص و نقص وسایل نظارت کنند و دوربین‌های نظارتی قابلیت این را خواهند داشت که چیزهای غیر معمول را 24 ساعته به ما اطلاع دهند.

دید کامپیوتری اجازه‌ی تشخیص چهره را می‌دهد که ما در سال 2020 درباره‌ی آن زیاد خواهیم شنید. در حال حاضر دیده‌ایم که این تکنولوژی چقدر در کنترل کردن استفاده از گوشی‌های هوشمندمان کمک می‌کنند و همینطور در فرودگاه دبی از تشخیص چهره برای تجربه‌ی بی دردسرتر مسافرین استفاده می‌کند. با این حال که استفاده از این تکنولوژی در 2020 افزایش می‌یابد. همچنین ما بحث‌های بیشتری را درباره‌ی محدود کردن استفاده از این تکنولوژی خواهیم شنید به خاطر اینکه این تکنولوژی پتانسیل خدشه دار کردن حقوق شخصی و همینطور کنترل بیش از حد را دارد.

 

واقعیت قابل تعمیم (به جمع  واقعیت افزوده و واقعیت مجازی گفته می‌شود)

واقعیت قابل تعمیم اصطلاحی است که چندین تکنولوژی جدید را که برای ایجاد تجربه‌ی دیجیتال همه جانبه استفاده می‌شود را دربر می‌گیرد. به صورت دقیق‌تر این به واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی اشاره می‌کند. واقعیت مجازی یک دنیای کاملا دیجیتال همه جانبه را در اختیار شما قرار می‌دهد که شما با استفاده از هدست‌های مخصوص وارد یک دنیایی می‌شوید که توسط کامپیوتر ساخته شده است.

واقعیت افزوده لایه‌های دیجیتال را توسط گوشی‌های هوشمند یا صفحه نمایش‌ها در دنیای واقعی قرار می‌دهد (مانند فیلترهای اسنپ چت) و واقعیت ترکیبی یکی از بخش‌های واقعیت افزوده است که به این معنی است که کاربر می‌تواند با اشیای دیجیتالی که در دنیای واقعی قرار گرفته شده‌اند تعامل کنند (به این فکر کنید که با یک پیانوی هولوگرافیک که در اتاق خودتون قرار دادید با هدست Ar  کار کنید). این تکنولوژی‌ها برای چندین سال است که استفاده می‌شوند ولی در حال حاضر بیشترین استفاده را در بین مردم دارند.

از سال 2020 انتظار تغییر در همه‌ی این‌ها را داشته باشید و منتظر اتفاقات هیجان انگیزی در بیزینس‌ها در قالب واقعیت قابل تعمیم باشید. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به صورت افزایشی در تمرین‌ها و سیمولیشن‌ها استفاده خواهند شد در این حال که راه‌های جدیدی را برای ارتباط با مشتریان فراهم می‌کنند.

 

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

 

تکنولوژی بلاکچین

بلاکچین ترند تکنولوژیی هست که به صورت گسترده پوشش داده شده است و با این حال اگر راجع به این تکنولوژی در کمپانی‌های غیر تکنولوژی صحبت کنید کسی متوجه نمی‌شود. 2020 می‌تواند سالی باشد که این روند تغییر می‌کند. با این حال که بلاکچین اساسا یک دفتر کلی است که برای ذخیر کردن تبادلات استفاده می‌شود با این تفاوت که توسط طبیعت کدگذاری شده‌ی خود از آن محافظت می‌کند. در سال 2019 مفسران درباره‌ی این بحث می‌کردند که این تکنولوژی بیش از حد بزرگنمایی شده و شاید آنقدری هم که در تفکر اول مفید به نظر می‌رسد نباشد. با این حال بر روی این تکنولوژی شرکت‌هایی مانند fedEX,IBM,Walmart   و همینطور MasterCard  بر روی آن سرمایه‌گذاری کردند و اگر نتایج مناسبی را به دنیا نشان بدهد سرمایه‌گذاران کوچک‌تر هم به جمع این کمپانی‌ها می‌پیوندند.

اگر تمام چیزها طبق نقشه جلو رود 2020 سالی می‌شود که فیس‌بوک بلاکچین مخصوص خودش را برپایه‌ی ارز دیجیتال خود لیبرا پیاده‌سازی می‌کند که قطعا خبر ساز می‌شود.

 

تکنولوژی بلاکچین

  • Majid Zanjiran

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی