اخبار آی تی - اخبار تکنولوژی و فناوری اطلاعات

کلیه اخبار فناوری اطلاعات IT شامل تحلیل‌های فناوری اطلاعات، گزارش‌های لحظه‌ای از رویدادها،پادکست و ویدیو ها

اخبار آی تی - اخبار تکنولوژی و فناوری اطلاعات

کلیه اخبار فناوری اطلاعات IT شامل تحلیل‌های فناوری اطلاعات، گزارش‌های لحظه‌ای از رویدادها،پادکست و ویدیو ها

آخرین و جدیدترین اخبار فناوری

پیوندها

 اعتیاد اینترنتی یا سوءکاربری رایانه‌ای (Cyber Addict) به گستره وسیعی از مشکلات رفتاری و کنترل انگیزه استفاده از اینترنت اشاره دارد استفاده‌ی بیش از حد از اینترنت می‌تواند به طور قابل توجهی بر دیگر زمینه‌های زندگی مانند روابط، تحصیلات، کار، سلامتی و احساسات تاثیرگذار باشد.


نشانه های اعتیاد به اینترنت

 

از آنجا که اعتیاد به اینترنت رسما به‌عنوان اختلالی اعتیادآور پذیرفته نشده است، شاید تشخیص آن دشوار باشد. چند کارشناس برجسته در زمینه‌ی اعتیاد رفتاری، با بررسی‌های خود به دانش موجود در خصوص نشانه‌های اعتیاد به اینترنت افزوده‌اند. به‌طور کلی تمام انواع اعتیاد به اینترنت از ۴ مؤلفه‌ی زیر برخوردار است:

نشانه‌های استفاده‌ی بیش از حد از اینترنت

با وجود توافق بر سر اینکه استفاده‌ی بیش از حد از اینترنت، یکی از نشانه‌های مهم اعتیاد به اینترنت است، هیچ کس نمی‌تواند بگوید دقیقا چه مدت استفاده از رایانه، استفاده‌ی بیش از حد به شمار می‌رود. اگرچه در دستور‌العمل‌ها گفته شده نباید بیش از دو ساعت در روز از رایانه استفاده کنیم، این گفته برای افرادی که برای کار یا مطالعه از رایانه استفاده می‌کنند، غیرمنطقی است. بعضی از مؤلفین، عبارتِ «برای استفاده‌های غیرضروری» را نیز به این شرط اضافه کرده‌اند، ولی از نظرِ فردی معتاد به اینترنت، تمام موارد استفاده‌ از رایانه ضروری به شمار می‌رود.

در ادامه بعضی از سؤالات موجود در ابزارهای ارزیابی اعتیاد به اینترنت را ارائه می‌دهیم که به شما کمک می‌کند تا ارزیابی کنید چه میزان استفاده به معنیِ استفاده‌ی بیش از حد است.

معمولا چقدر:

  • بیشتر از زمانی که در ابتدا در نظر داشته‌اید، آنلاین باقی می‌مانید؟
  • از اطرافیان خود می‌شنوید که به دلیل زمانی که در اینترنت سپری می‌کنید، از شما گله می‌کنند؟
  • می‌گویید یا با خود فکر می‌کنید «فقط چند دقیقه بیشتر در اینترنت بمانم»؟
  • تلاش می‌کنید زمان سپری کردن در اینترنت را کاهش دهید، ولی موفق نمی‌شوید؟
  • زمانی را که در اینترنت گذرانده‌اید، از دیگران مخفی می‌کنید؟

اگر هر کدام از شرایط گفته شده در بالا، هر روز برای شما پیش بیاید، به این معنی است که دچار اعتیاد به اینترنت شده‌اید.

 

علائم فیزیکی اعتیاد به اینترنت:

ـ. افزایش یا کاهش وزن به علت عادات بد غذایی یا کمبود فعالیت‌های فیزیکی.

ـ سردرد، گردن درد، مشکلاتی در کمر

ـ. چشمانی همواره خسته و قرمز

ـ. عادات غذایی نامنظم و ناسالم

 

چند راه حل برای درمان مشکل اعتیاد اینترنتی

از جمله راه حل‌های پیشنهادی پایگاه اطلاع رسانی پلیس امنیت فضای تبادل اطلاعات (فتا)، برای درمان اعتیاد اینترنتی می توان به حد و مرز تعیین کردن برای خود اشاره کرد؛ به این معنا که، کم کم ساعاتی که پشت رایانه صرف می کنید  را کمتر کرده و به آن پایبند باشید. همچنین اوقاتی از شبانه روز را بدون رایانه بگذرانید به این معنا که سعی کنید زمانی را که برای تفریح و انجام کارهای مختلف درنظر گرفته اید کاملا آزاد فکر کنید و به  رایانه اصلا فکر نکنید.

همینطور لیستی ازکارهایی که می‌توانید به جای نشستن پشت رایانه‌تان انجام دهید را تهیه کرده و روی مانیتور رایانه بگذارید، به این شکل متوجه می‌شوید که امور مهمتری هم برای انجام دادن وجود دارند؛ یا اسامی افراد خانواده، بستگان و دوستانتان که می‌توانند در ترک این اعتیاد به شما کمک کنند را تهیه کنید،  زیرا ترک این اعتیاد به تنهایی ممکن است سخت باشد.

در نهایت حتی می توانید رایانه را در نقاط پر رفت و آمد خانه بگذارید. اگر در جایی نشسته باشید که در اطرافتان رفت و آمد  زیاد باشد تمرکز کمتری داشته و ناخودآگاه کمتر وقت صرف استفاده از رایانه می‌کنید. این کار برای والدینی که فرزندانشان بی‌رویه از رایانه استفاده می‌کنند بسیار مفید است.

  • Majid Zanjiran

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی